Adventure Game Trainer til undervisning i engelsk



Programmets historie og "copyright"
Vejledning i at spille Adventure Games
OBS En kendt bug!!
En liste over ord programmet forstår
Løsninger på øvelserne. Klik IKKE her!
Download Adventur.zip.
Såfremt "Download" af adventure programmet ikke virker kan du sende mig en E-Mail med din postadresse, så skal jeg så hurtigt som muligt sende dig en diskette med programmet.

Til OTS Sprogundervisning Homepage


Adventure Game Trainerens historie:

Første udgave af dette program blev skrevet af Kent Andersen i 1986. Rettighederne til programmet blev købt af Gyldendal A/V. Programmet findes / fandtes i udgaver til Commodore 64, ZX Spectrum, Piccoline, Scandis og IBM compatible computere.

Formålet med programmet var at skabe et sjovt, men fagligt acceptabelt pusterum i engelskundervisningen. Programmet er tænkt anvendt i maksimalt 4 lektioner a 45 minutter inklusivt instruktion og samtale om genren.

Skoler og andre undervisningsinstitutioner kan gratis rekvirere en "fyldig manual" medvejledning og ideer til anvendelse i undervisningen (på dansk) som frit må kopieres på skolen send blot en e-mail til ka@ots.dk

Tilbage til menu"


FEJL I PROGRAMMET:

Ved opstart præsenteres en menu med numrene 1-6. Ved at trykke på et af disse tal kommer man til øvelsen, MEN det må ikke være tallene fra den numeriske blok (dem med piletasterne). Tryk i stedet på et af tallene oven over bogstavrækkerne.

Det har vist sig at computere, der arbejder under Windows 3.x og Windows 95 ofte laver en lille fejl når spillet startes. Når du er i spillet og kan indtaste en kommando, så skal du første gang gentage denne. Derefter virker spillet igen.

F.eks. Du er lige gået ind i øvelse 5 og ønsker at gå mod nord: For at gøre dette skriver du "go north". Hvis computeren siger, at dette ikke kan lade sig gøre, så gentag blot ordren.

Tilbage til menu"


HVORDAN LØSER DU ET ADVENTURE GAME?

Du kan forestille sig, at der inde i computeren sidder en person, som du skal skrive ordrer til en. Denne person fortæller hele tiden, hvad han kan se, samt hvad der sker, når du kommanderer rundt med ham.

HVAD KAN DU SKRIVE?

Først og fremmest er det vigtigt at vide, at du kun må give een ordre hver gang. Hvis du vil give personen tøj på, så skal du først skrive: Take the clothes og tryk så RETURN / Enter,
dernæst skriver du: Wear the clothes og tryk igen RETURN / Enter.

SPECIELLE UDTRYK

INVENTORY: Du får at vide, hvad personen har på sig.

EXAMINE: Du undersøger en genstand nøjere.

LOOK: Lokaliteten bliver beskrevet forfra.

HINT: Du får MÅSKE en lille ide til løsning af opgaven.

HELP: Hvis du skriver help i de fire første øvelser, får du hele løsningen foræret. Gør ikke dette, før du er ved at give op!

STOP: Standser spillet og returnerer dig til menuen. Fra menuen kan du lukke spillet ved at trykke på Escape.

HVORDAN KOMMER DU FRA STED TIL STED?

Der er flere ordrer, der kan bringe personen til andre lokaliteter, nogle af dem er kompas-retningerne, samt up and down.

Eksempler: Go north/east/south/west/up/down.

I nogle tilfælde må man bruge stedets navn, for eksempel:
Go to the kitchen
go through the window
go down into the cellar.

ET PAR GODE RÅD

Brug lidt tid på at udforske lokaliteterne, og lav evt. et kort over området. Undersøg tingene, - ofte er tingene ikke, hvad de ser ud til at være! Når du ser nogle ting, for eksempel a torch (lommelygte), så overvej, om disse kan bruges, og husk, hvor de ligger, hvis du ikke vælger at tage dem med!

Tilbage til menu"


HVILKE ORD FORSTÅR COMPUTEREN?

Her følger et udpluk af de vigtigste ord (maskinen forstår flere
end de viste):

AIRCRAFT EAT OFF STAIRS
AIRPORT ENTER OFFICE START
ATTACK EXAMINE ON STONE
BED FASTEN OPEN STOP
BEDROOM FOOD OUT SWALLOW
BEACH GET OVER SWEATER
BOAT GIN PANE TO
BOOK GLASS PAPER THROUGH
BOTTLE GOLD PENCIL TIE
BRANCH HAT PLATFORM TORCH
BREAK HELP PRESS TREE
BRICK HINT QUIT UNLOCK
CAVE HIT READ UP
CELL HUNGER REDESCRIBE UPSTAIRS
CLIMB INTO REMOVE WATCH
CLOSE INVENTORY RING WEAR
CODE JEWEL ROPE WELL
COIN KEY ROW WEST
COLD KILL ROWING WHAT
COPPER KITCHEN RUNWAY WHEN
CRASH LETTER SAFE WHERE
CUPBOARD LIGHT SAIL WHO
DESCEND LOCK SCORE WHISKY
DOOR LOOK SHEETS WHY
DOWN MAKE SHUT WIND
DRINK NORTH SILVER  
DROP NOTE SWITCH  
EAST OARS SOUTH  
Tilbage til menu"

LØSNINGER

Løsningerne til de fire første exercises fås i spillet ved at skrive HELP.

Miniadventure a

Take the sweater
Wear the sweater
Go through the door / eller go north
Take the key
go up the stairs
go west
unlock the safe
open the safe
take the code
read the code
drop the code
go east
go down the stairs
go down the stairs
go north
take the oars
go south
go east
say Jolly Roger
go south

Jeg håber, at du har mulighed for at spille spillet, før du tyr til denne løsning, der kun er en af flere mulige.

Miniadventure b

Take the letter
open the letter
drop the letter
go to the kitchen
take the food
eat the food
go north
take the overcoat
wear the overcoat
take the torch
open the door
go out
examine the well
go dawn into the well
switch on the torch
go east
take the copper ring
go west
go up
go east
climb the tree
take the silver coin
go down
go south
go south
go south
go west
go west
drop the torch
take the gold coin
go east
go north
go north
drop the gold
take the brick
break the window with the brick
take the gold again
go through the window

Ovenstående løsninger er MINIMALE, hvad ordforbruget angår; eleverne bør ikke anvende disse korte kommandoer (computeren ignorerer alle fyldord).

Tilbage til menu"

Antal nye brugere siden 15. januar 98
Hit Counter


Back to the Language Plaza

 

Elektronisk post til Kent Andersen: ka@ots.dk